Na górskich szlakach

Góry są urocze o każdej porze roku. Niestety, także bardzo niebezpieczne. Wyprawa w góry może być fantastycznym przeżyciem i mieć doskonały wpływ na zdrowie i kondycję. Każdy turysta musi być dobrze do niej przygotowany, by wrócić cało i zdrowo do domu.

Kto może wybrać się w góry?
Na wędrówki szlakami powinni wyruszać tylko ci, którzy posiadają dość dobrą kondycję i dobry ogólny stan zdrowia. Dla osób z wysokim ciśnieniem wędrówka po górach jest niewskazana. Można, a nawet trzeba wcześniej przygotować się na spotkanie z górami. Jeśli wyruszamy tam po raz pierwszy pomogą w tym specjaliści. Przydatne będą ćwiczenia, by mięśnie były w stanie pokonywać długie szlaki.

Przygotowania
Oprócz kondycji musimy zabrać ze sobą odpowiedni ubiór. W górach pogoda szybko się zmienia, im wyżej tym chłodniej, może nas zaskoczyć nawet śnieg, mimo że na dole jest całkiem ciepło. Ubranie musi być więc odpowiednie do warunków jakie możemy spotkać. Musi być także lekkie, wygodne. Obuwie to wyjątkowo ważny element stroju w czasie wędrówek. Bezwzględnie powinno być wcześniej sprawdzone, by było wygodne, nie obcierało, nie spadało z nóg. Buty zawsze powinny być pełne i dobrze trzymające się nogi.

Wędrowanie
Chodzić po górach najbezpieczniej jest w grupie. Warto mieć ze sobą przewodnika lub osobę znającą teren, doświadczoną. Chodzimy po szlakach! Zejście z niego grozi nie tylko zabłądzeniem ale też upadkiem.
Nie wędrujemy po zmroku, nie pokonujemy od razu sporych odległości. Pamiętajmy, by nie przesadzić. W górach nie ma wyścigów. Gdy poczujemy się gorzej, zróbmy odpoczynek i wracajmy.
Dobierajmy trasę do naszych możliwości. Lepiej pokonać krótki odcinek drogi , ale za to wrócić zdrowo i cało, niż większy i mieć trudności z powrotem lub po powrocie do domu.
Pamiętajmy o zasadach obowiązujących w górach, dotyczących nie tylko bezpieczeństwa ale także ochrony przyrody.

Zagrożenia
W górach łatwo zabłądzić. Często zdarzają się też upadki, potknięcia, a wraz z nimi skręcenia i złamania. Dlatego ważne jest, by nie chodzić "swoimi drogami". Istnieje też niebezpieczeństwo zejścia lawiny - trzeba o tym pamiętać i wiedzieć jak postąpić, gdy takie zdarzenie nas spotka - dlatego ważne jest właściwe przygotowanie się do wspinaczki.
Najczęściej spotykane problemy ze zdrowiem na górskich szlakach to zasłabnięcia - spowodowane zbyt dużym wysiłkiem, jak również różnicą ciśnień oraz hipotermia, spowodowana wychłodzeniem, a więc złym doborem ubioru, bądź też lekkomyślnością. W górach zdarzają się też wypadki śmiertelne. Ich przyczyną jest nie tylko brak ostrożności, ale też głupota, przecenienie własnych możliwości, nieznajomość terenu i zasad, jak też wypadki losowe.

Korzyści
Rozsądne wędrowanie daje korzyści całemu organizmowi. Pracują mięśnie, stawy, "ćwiczy" kręgosłup, organizm się dotlenia, poprawia się krążenie. Niezwykłe widoki sprzyjają odprężeniu. Słońce dodaje optymizmu. Odpoczywamy i jednocześnie intensywnie ćwiczymy. Częste wędrowanie usprawnia i kształtuje sylwetkę, poprawia kondycję.

Góry są piękne. Warto korzystać z ich uroku i zalet. Warto nie tylko wędrować ale też jeździć na nartach, deskach, opalać się. Jeśli "wprawimy się" w wędrówkach może sięgniemy po specjalistyczny sprzęt i zaczniemy uprawiać np. wspinaczkę.