Zdrowe spacery

Sprawne, energiczne chodzenie ma dla naszego zdrowia olbrzymie znaczenie. Jest skutecznym sposobem na odstresowanie, ale też rodzajem terapii psychicznej oraz rehabilitacji.

Marsz, zdecydowanym krokiem, jest polecany dla każdego. Już Hipokrates stwierdził, że chodzenie to lek. Ruch na świeżym powietrzu poprawia kondycję i niweluje liczne dolegliwości.

Na co pomaga spacer?
poprawia nastrój, jest wskazany dla ludzi znerwicowanych i w depresji
dotlenia
usprawnia krążenie
zapobiega chorobom serca
jest wskazany dla ludzi po zawałach
obniża ciśnienie - doskonała kuracja dla nadciśnieniowców
zapobiega osteoporozie
usprawnia stawy i mięśnie
reguluje pracę jelit
niweluje bóle kręgosłupa
poprawia sprawność i koordynację - również po zabiegach, złamaniach
pomaga zmniejszyć nadwagę
ujędrnia skórę, przyczynia się do zmniejszenia celulitu

Jak spacerować?
Tak jak każdy może. Nie można przeciążać organizmu, bo wówczas taki spacer zaszkodzi. Obliczono, że regularne wędrówki 3 - 4 razy w tygodniu po przynajmniej 30 minut dają widoczne skutki (zmniejszenie wagi, poprawa sprawności i kondycji itd.). Jeśli mamy ze sobą plecak, wydajność spaceru wzrasta.
Do spaceru też trzeba być przygotowanym. Odzież odpowiednia do pory roku i temperatury, a także terenu, oraz właściwe, wygodne obuwie - to podstawa. Musimy czuć się swobodnie w tym co mamy na sobie - nie może nam być za ciepło ani zbyt zimno, nie możemy być skrępowani, nic nie może obcierać skóry. Musimy także mieć ze sobą wodę do picia, ciemne okulary, nakrycie głowy, płaszcz przeciwdeszczowy. Wędrować można wszędzie i przez cały rok. Tylko góry są dość niebezpiecznym terenem i do wędrówki po nich trzeba się szczególnie przygotować (nie powinni chodzić po górach ci, którzy mają nadciśnienie).

Spacery to także okazja do kontaktu z drugim człowiekiem, okazja do dyskusji, do zachwytu nad przyrodą. Korzystajmy więc z nich do woli, w każdej wolnej chwili. Można też wrócić do domu na piechotę zamiast wsiadać do auta lub czekać na duszny autobus.